Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wymusiła na samorządach wprowadzenie obowiązku selektywnej zbiórki odpadów dla wszystkich mieszkańców. Rada Miejska w Nakle, w nawiązaniu do nowych zapisów ustawy, przyjęła Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nakło nad Notecią. Obowiązywać on zacznie od 1 stycznia 2021 roku.
Regulamin, o którym mowa, przyjęto uchwałą nr XXV/581/2020 w dniu 24 września 2020 roku. Co ten dokument zmienia w życiu codziennym mieszkańca naszej gminy? Główną i najważniejszą zmianą jest obowiązkowa segregacja odpadów, konieczność selektywnego zbierania bioodpadów, a także zmiana częstotliwości ich odbioru. Od Nowego Roku segregacja obejmować będzie odpady opakowaniowe ze:
- szkła – worek lub pojemnik zielony
- papieru, tektury – worek lub pojemnik niebieski
- tworzyw sztucznych, metali – worek lub pojemnik żółty
- bioodpadów – worek lub pojemnik brązowy
Wyodrębniać będziemy również odpady niebezpieczne, czyli żarówki, przeterminowane leki oraz baterie. Pozostałe odpady klasyfikować będziemy jako odpady niesegregowane – zmieszane. Właśnie do tej ostatniej kategorii zaliczać się będzie m.in. zimny popiół. Szczegółowe informacje dostępne są TUTAJ.
Warto wspomnieć o możliwości kompostowania bioodpadów w przypadku zabudowy jednorodzinnej. W takim przypadku, jeżeli mieszkańcy wyrażają wolę, mogą umieszczać trawę, liście, surowe resztki owoców i warzyw, czy też skorupki od jaj, w odpowiednich kompostownikach. Uprawnia to właściciela nieruchomości do uzyskania ulgi w wysokości 3 PLN od osoby, w opłacie za gospodarowanie odpadami, ale pod warunkiem, że dotyczy to domu jednorodzinnego. Właściciel nieruchomości musi złożyć odpowiednią deklarację, którą znaleźć można TUTAJ. Dostarczyć formularz można osobiście lub drogą mailową. Kompostowniki będą kontrolowane, a ich brak lub niewłaściwe pozbywanie się odpadów (np. wyrzucanie ich do pojemnika na odpady zmieszane), skutkować będzie zawieszeniem ulgi na 6 miesięcy. W przypadku braku możliwości lub chęci korzystania z kompostownika, bioodpady muszą trafić do brązowego worka lub pojemnika.
Kolejną nowością są naklejki z QR kodami, które pozwolą identyfikować adres nieruchomości. Właściciele domów jednorodzinnych otrzymają pakiety naklejek z kodami, które trzeba będzie naklejać na każdy wystawiany worek z segregowanymi odpadami. Naklejki te będą jednakowe dla worka niebieskiego, żółtego i zielonego. Inne będą dla worków brązowych, a różnić je będzie dopisek BIOODPAD. Naklejki trafią również do właścicieli nieruchomości wielolokalowych o ilości mieszkań od 3 do 10, którzy zbierać będą odpady segregowane w workach lub pojemnikach, na których znaleźć się będą musiały wspomniane naklejki z QR kodami. Brak naklejonego kodu równać się będzie brakiem odbioru odpadów. Kody pozwolą na potwierdzenie segregacji odpadów przez określonych mieszkańców.
System zbierania odpadów segregowanych w przypadku zabudowy wielolokalowej opierać się będzie, tak jak dotychczas, o Mini Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (MiniPSZOK). To tam będą zanosić odpady segregowane mieszkańcy bloków czy kamienic. Jak będą identyfikowane lokale? Tutaj pojawia się kwestia kart elektronicznych. Przynosząc odpady do MiniPSZOK-a skanować będziemy kartę, która powoduje zapisanie w systemie danych na temat ilości przyniesionych odpadów, a także jakości ich segregacji. System ten pozwala na potwierdzenie, czy mieszkańcy faktycznie wywiązują się z obowiązku właściwej segregacji odpadów. Dodatkowo system odnotowuje datę i godzinę, co ułatwia określić częstotliwość przynoszenia odpadów. Plusem dla mieszkańców jest możliwość oddania odpadów poza godzinami pracy obsługi MiniPSZOK, bowiem karta umożliwia otwarcie drzwi punktu. Jak zatem uzyskać kartę? Mieszkańcy, którzy obecnie nie segregują odpadów, muszą uzyskać kartę po 1 stycznia 2021 roku. W tym celu należy wypełnić wniosek, który dostępny jest w Urzędzie Miasta i Gminy, a także TUTAJ. Karta jest wydawana w dniu złożenia wniosku lub przesyłana listownie. Najistotniejszą zmianą dotyczącą segregacji w zabudowie wielolokalowej jest fakt, iż do MiniPSZOKów zanoszone będą również bioodpady.
Zmiany dotyczyć będą także częstotliwości odbioru odpadów niesegregowanych i bioodpadów, która prezentuje się następująco:
- zabudowa jednorodzinna: 2 razy w miesiącu
- zabudowa wielolokalowa 3-10 lokali:
- od kwietnia do października – 1 raz w tygodniu
- od listopada do marca – 2 razy w miesiącu
- zabudowa wielolokalowa powyżej 10 lokali: 1 raz w tygodniu.
Istotną informacją dla właścicieli nieruchomości jest fakt, iż odpowiadać będą za to, jak pod kątem technicznym i sanitarnym „prezentują się” pojemniki. To do obowiązków właściciela należeć będzie ich umycie czy dezynfekcja.
Jedynie odpowiednie zastosowanie się do nowych zasad uchroni właścicieli przed naliczaniem dodatkowych opłat, a te nie są małe. Nieprawidłowości w gospodarowaniu odpadami i segregacji, a także umieszczanie nieodpowiednich frakcji odpadów w workach czy pojemnikach, będą prowadzić do dwukrotnego wzrostu stawki, która wynosi 26 PLN, a może wzrosnąć aż do 52 PLN.
Już na początku 2021 roku właściciele nieruchomości lub zarządcy otrzymają zawiadomienia o wysokości należnych opłat, które wejdą w życie 1 stycznia. Właściciele domów jednorodzinnych otrzymają również pakiet kodów QR. W przypadku ich wykorzystania, trzeba będzie osobiście zgłosić się do UMiG po kolejną partię.
W przypadku pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska pod numerami telefonu 52 386 79 75 lub 52 386 79 76, czy też drogą mailową pod adresem wks@umig.naklo.pl.